W elementach strunobetonowych przeniesienie sily sprezajacej z naprezonych ciegien na beton odbywa sie przede wszystkim dzieki zjawisku przyczepnosci betonu do stali

W elementach strunobetonowych przeniesienie siły sprężającej z naprężonych cięgien na beton odbywa się przede wszystkim dzięki zjawisku przyczepności betonu do stali. Przyczepność, jako opór poślizgu drutów w betonie jest odnoszona do powierzchni styku tych dwóch materiałów i może być traktowana, jako naprężenie styczne. Dla całkowitego przeniesienia siły z drutu na beton jest niezbędna określona powierzchnia styku, która dla danej średnicy drutu determinuje długość zakotwienia drutu. Z tego względu cechę charakterystyczną elementów strunobetonowych jest występowanie pełnego, projektowanego sprężenia przekroju betonowego dopiero w pewnej odległości od czoła elementu, zwanej długością użytkową zakotwienia drutu. Na całej długości zakotwienia naprężenia w elemencie mają wartości zmienne, od zera w pobliżu czoła elementu, wzrastają w miarę wzrostu odległości i osiągają maksymalną wartość odległości tj. długości użytko wej zakotwienia. Bryła naprężeń stycznych równoważy siłę sprężającą drutu. Przyczepność w elementach strunobetonowych jest podstawowym elementem fizycznym warunkującym osiągnięcie wymaganych wartości stanów granicznych nośności i zarysowania szczególnie w przekrojach w pobliżu końców elementów. [podobne: sklep z lampami poznań, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, pompy ciepła łódzkie ]

Powiązane tematy z artykułem: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pompy ciepła łódzkie sklep z lampami poznań